Co nám brání dodělat svoji práci?

Prokrastinace se nejen v souvislosti s nástupem sociálních médií stala velkým tématem a drží nás od našeho úspěchu v dostatečném odstupu. Co je to prokrastinace? Je  to rozhodnutí, že nebudete rozhodovat. Že nedokončíte daný úkol. Nebo se to dá také definovat jako opak úspěchu. Co nás k prokrastinaci vede?

1. Nepříjemné úkoly

Jak sám název říká, je to něco, co je pro vás nepříjemné nebo nemáte rádi. Třeba každý rok si sednout a připravit daňové přiznání. Nepříjemné to není jen z toho důvodu, že musíte platit spousty peněz vládě, ale je to i nudné a proto většina z nás dělá své daňové přiznání na poslední chvíli.
Vědci zkoumali jaké chemické reakce mozek vyplaví, když člověk dělá nepříjemný úkol a zjistili, že vyplavuje stejné reakce jako když cítíte nějakou bolest.

2. Jednoduché alternativní možnosti

Je mnohem snažší zkontrolovat vaše emaily, facebook a nebo dokončit něco, co je příjemnější udělat dříve, než složitejší úkol.Když se rozhodujete mezi prací, co máte rádi a co nemáte rádi, tak vám “něco” našeptává, abyste udělali tu pro vás příjemnější. Ta druhá možnost je moc nudná nebo vám to bere hodně energie. Prostě to nechcete dělat. 

3. Prostor mezi odměnou a úkolem

Všichni jsme motivováni odměnou. Odtrénujete klienta (úkol) a dostanete peníze (odměna). Psa tak učíme poslušnosti. Když chcete, aby si sednul (úkol) a on to udělá, dostane pamlsek (odměna).
Věci se však změní pokud je odměna hodně daleko, řekněme třeba za půl roku. A vzhledem k tomu, že vaše vidina odměny je v nedohlednu, tak si řeknete, že to počká a úkol odsunete. Často tak, že ho nikdy neuděláte.

4. Nuda

Je spousty věcí, které lidi dělají každý den a nebaví je. To je další důvod proč prokrastinují. Prostě daný úkol je NUDA a vždy se najde něco zábavnějšího.

5. Strach ze selhání

Máte důležitý projekt a myslíte si, že daný projekt nebude zas tak úspěšný. Třeba, že se nebude líbit vašemu šéfovi, rodině, atd. Aktivujete v mozku chemické procesy, které se spouštějí, když se bojíte. Tento strach vás paralizuje a vy nejste schopni daný úkol dokončit. A pak doopravdy selžete. 

6. Přetížení

Tak tohle známe všichni. Někdy je toho tolik, že člověk neví, co dřív, až nakonec neudělá vůbec nic. Může to být úkol, který zabere 3 dny čistého času a vám se do toho nechce, protože víte, že to nestihnete udělat.

Co s tím?

Většina těcho úkolů se dá vyřešit jednoduchým řešením. Vysvětlíme si to na jednoduchém příkladu. Třeba když budete připravovat daňové přiznání. A ->B znamená ho udělat celé najednou a zabere třeba 3 dny. 

A -> B

A= daňové přiznání
-> = 3 dny
B= odevzdání
Moc velké soustu.

Místo toho si rozdělte velký úkol na menší a bude snažší pro váš mozek úkol dokončit.

A -> A1 -> AB -> B

A->A1
Může být například roztřídit účtenky. To vám zabere hodinu práce. 

A1->AB
Druhý den je můžete všechny zaúčtovat do tabulky. 

A tak dále.

A co se stane s vaším mozkem? Začne být natěšený, protože pokaždé když dokončíte jeden malý úkol a je jedno jestli se vám to líbil nebo ne, váš mozek vyplavý dopamin. Skvělé, dokončil jsem svojí práci. A to vytvoří prostor pro váš další úkol. Jste o kousek blíže k vašemu cíly, kde dostanete odměnu. 

Marek Šafárik je kondiční trenér, který sbíral zkušenosti v Austrálii a prakticky od nuly, nebo spíše z mínusu budoval svoje poradenské podnikání pro tamní osobní trenéry. Vybral si několik mentorů, kterým plně důvěřuje a kteří jemu samotnému pomáhají na cestě k úspěchu. V Austrálii zjistil, že většina osobních trenérů má velké nedostatky v prodeji a marketingu a proto se v této oblasti rozhodl pomáhat jiným trenérům, kteří se chtějí zlepšovat v těchto oblastech. Společně s Karlem Jaruškem dali hlavy dohromady v létě 2017 a vytvořili Trenérské impérium. Jejich snem je vytvoření komunity osobních trenérů, kteří se navzájem podporují ve své vizi a sdílejí své úspěchy a zkušenosti.
Komentáře